2014. április 6., vasárnap

Kilencedik nap Dél-Francia országban

Reggelre szerencsére elvonultak az esőfelhők, és szép napos időre ébredtünk. Bálint jó kedvű lett, mindenki jól aludt, nem fáztam én sem. Reggeli vásárláskor több féle gyümölcsöt is vettem, ami nagyon jó ötletnek bizonyult, mert pár része kb. azonnal elfogyott. Vettünk fánkot, ami nem fogyott el, kekszet az útra, az is sikeres volt. Reggeli után a gyerekek még elmentek a medencébe pancsolni amíg összekészültünk. Kitaláltuk, hogy melyik helyszíneket látogatjuk meg aznap. Egy csokorban hármat is találtunk.
Az autópályán kb. Avignon határáig mentünk, onnan főutakon egy fél óra volt az út addig a kis faluig (Bonnieux), aminek a tőszomszédságában volt a Chateau de la Canorgue. Ez az a kúria, ahol a Bor, Mámor Provance c. filmet forgatták. A mese nagyon jó hangulatú, így Orsi mindenképpen látni szerette volna. Kicsit kalandoztunk, de megtaláltuk azért.
A kanyargós dombi szerpentinen egy tábla hirdette a helyét, majd vékonyka fák sora vezetett be minket az udvarba, a parkolóba, ahova látogatókat vártak. Furcsa volt, hogy csak mi álltunk meg ott, és még furcsább, hogy táblával jelezték, hogy azért be ne akarjunk menni.

Úgy tűnik főleg borászattal, kóstolással és eladással foglalkoznak inkább, nem annyira turista nézelődőkkel. Ennek megfelelően fizetni sem kellett, de nem is láthattunk túl sokat.

A szőlő lugasok közt kis tavat találtunk, a bevezető út mellett jelentős szintkülönbséggel helyezkedett ez az épület előkertjének kerítése, amire már nem igazán láttunk rá, csak pár kerti bútorra, melyek a kültéri használat miatt rozsdás és aszott fa kombinációjával, hangulatos antik hatást keltett.
Erről a magas kerítésről egy patak vagy forrás kis hozamú vize ömlött egy árkád közepén le egy pici tóba.Hatalmas platán fák árnyékában mindez. Nagyon hangulatos és stílusos, koros, de pont ettől különleges épület és park volt amit láthattunk, amit sejthettünk. Sajnos be nem jutottunk, és nem is nagyon láttunk oda, de jutott nekünk azért némi tavirózsa, kovácsoltvas kapu, és hasonló finomságok a fotó oldalon.
Innen Roussillon-ba, az okker városba mentünk volna tovább, ha nem találtunk menet közben pár dús levendula mezőt. Az elsőnél csak megtorpantunk, és az ablakon keresztül készítettem egy felvételt, és megfordultam az autóval amíg Sugi mama még néhányat kattintott, de később találtunk egy másikat, aminél megálltunk, és rávettem a kislányomat, hogy egy tündéri kis ruhában ugrabugráljon nekünk a levendula sorok közt, és így nagyszerű képekkel lettünk gazdagabbak.

Neki is élmény volt, hogy szerepelhetett, és hogy dicsértük, de engem is feldobott a jó kis képek sora.
Na, de most már tényleg mentünk volna Rousillon-ba, csakhogy találtunk menet közben egy jó régi hidat egy kis patak felett.
Gondolom a patak esős időszakban jelentős folyóvá nő, de most csak kisebb mennyiség folydogált a víztől különleges formájú, néha lyukas, lekerekedett formájú, hófehér sziklák közt. Voltak fürdőzők, kíváncsi turisták, de nem jelentős számban.
Mi is megálltunk, és lementünk a vízhez, hogy megnedvesítsük a lábunkat. Sugi mama jelenléte nagyon sokat számít. Mindenkire van figyelem, és még fotózni is marad idő. Eddig erre nem maradt, állandóan azt kellett nézni, hogy ki merre lehet, és milyen veszélybe kerülhet.
A pillanatnyi egyedül lét áldás és ajándék számba ment, most viszont kezd emberi mennyiségeket ölteni az arány. Szóval a két nagy Sugi mamával tornázott egy kisebb víz vájta medencében, a kicsi pedig Orsival kalandozott egy furcsa kő képződményben. Há’é’mmeg fotóztam.
Na, csak tovább mentünk, és eljutottunk az okker városig. Első ránézésre is kedves kis helynek találtuk, bár eléggé sok volt a turista. Ugyan markánsabban színesnek, és jelentősebb méretű településnek gondoltam, de így is szép volt a monokróm színharmónia, ami miatt Orsi már reggel barnába öltözött.
Találtunk parkoló helyet, nem is messze, de az okker város a nevét az okker színű sziklákról, a hegyekről kapta a nevét, így jelentős emelkedőn kellett felkaptatni, ami Bálintnak gondot jelentett volna… ha nem kap Sugi mamától egy piros esernyőt, amit a kis esernyőgyilkos nagy örömmel nyitott, csukott, nyitott, csukott.
Eközben észre sem vette, hogy feljött az emelkedőre, ahol miután a szél kifordította az ernyőt (ezzel a pusztulás lejtőjére helyezve azt), eltettünk. Elég sok volt a turista, de benéztünk pár ruha és kerámia boltba. Köztük egy kalap boltba is, ahol vettem egy olyan szalmakalapot, amilyent fotózáshoz már régóta szerettem volna.
Nem volt olcsó, de remélem sok jó kép alapja lesz. Utána benéztünk egy a szikla egy mélyedésébe folytatódó üzletbe, ami simán az utcáról nyílt, de a mínusz első szintje már lefelé vezetett a hegy gyomrába. A falak pedig a vörösessárga sziklából voltak.
A nagy hőség elől (35-37fok) itt egy kis menekülő helyet talált a hegyre kaptató látogató. Itt találkoztunk egy magyarul beszélővel is, ami az eddigi utunkon szinte teljesen elkerült. Nincsenek erre magyarok. Csak belgák, franciák, és pár olasz meg német.
Bár a campingünkben sok a holland, az utcákon nem látni őket. Valszeg nekik jó a camping, de ki nem jönnek onnan. Míg Saint Tropez és különösen az előző szállásunk tulajdonjoga kapcsán sok volt az angol, itt nem látni egyet sem. Magyar meg sehol. Gondolom az árfekvés miatt.
Bár hozzá kell tegyem, hogy eddig én sem találtam meg az okot, ami miatt újra vissza szeretnék jönni. Illetve maga az élmény, a látnivaló jó, egyesek pedig kifejezetten különlegesnek és csodásnak értékelnék, de az ár érték arány alacsony.
Az okker városban végigjárkáltunk az érdekes várfalakon, az öreg, málló ajtókat, ablakokat, romokat lefotózgattuk, és hosszan számoltuk a közelgő vihar villámait.
A dühös sötétkék ég felénk tartott, de ezzel dacolva, egy olyan étterembe ültünk be, aminek különleges panorámája volt a nyitott erkélyről, illetve konszolidált árai, és érdekes ételei, virágos, szép terasza, vászonteteje, szóval ezt választottuk.

Én előre említettem Orsinak, hogy csak pizzát nem kérek, erre sajnos kijelentették a pincérek az első körben, hogy csak azt tudnak felszolgálni. Hurrá… Amíg kihozták, és ettek a gyerekek, majd a maradékokat mi, a vihar egyre közelebb jött, de nem dörrent ránk.
Még ki is fizettük, és el is jutottunk az autóig, amikor ránk borult az egész. A jegyet egy másodperc alatt fizettem ki a parkoló automatánál, de ez alatt már el is áztam.
A többiek nem. Így tehát a hőséget a kellemes hűs eső, bár némileg agresszív változata váltotta fel, mi pedig tovább indultunk a környék Velencéjeként is emlegetett, de az antikvitásairól, és az ilyen témájú vásáráról híres Isle sur la Conorgues –ba.
Lehagyva a vihart, az úton egy olyan tájon haladtunk el, ahol érdekes barlangok sorát pillantottam meg. Gondoltam megnézzük, és abba az irányba fordultunk
 Karcsú utcákon haladtunk a hegynek, majd megtorpantunk, mert egy csodaszép páva állt keresztbe, és minden gyerek látni akarta. Utána folytattuk az utat az emelkedőn, de nem sokáig, mert rövid úton offroad-ra jutottunk. Az utolsó pillanatban még egy éles fordulóval felkanyarodtam egy karcsú teraszról egy magasabban fekvő részre, de ott már a visszafordulás mellett döntöttünk. Itt megfordítottam az autót.
Ahogyan viszont le akarok kanyarodni, rájöttem, hogy nagyon szűk a hely, és a teraszról legurulok, ha nem tolatok kicsit. Erre szépen előkészítettem mindent, kézifék, alátekert kormány, minden, csak a rükverc maradt ki, és egy nagy gázzal hopp, már majdnem le is ugrottam a méteres árokba.
Az első kerék már gyakorlatilag lelógott, és kb. biztos voltam benne, hogy ott maradunk. A kézifék nem elég erős, hogy megtartsa ebben a pozícióban az autót. Amíg két lábbal állok a féken, addig nem megyünk lejjebb, de vissza sem, mert nincs még egy lábam a kuplungnak és a gáznak. De mondom, ez sem lett volna elég. Adrenalin, szívdobogás, izzadás…
A delta kommandó viszont a segítségemre sietett. Az én marcona feleségem és Sugi azonnal kiugrottak, kiékelték a kocsi hátsó kerekeit és egy kisujjmozdulattal kilökték az autót a mélyből. Még remegtünk egy darabig, de nem kellett autómentőt vagy traktort hívni.
Hamarosan megérkeztünk a kis városba, de az eső közben utolért bennünket, és alig kezdtük meg sétánkat, máris menekülőre kellett fogni. Ugyan befutva egy kis élelmiszerüzletbe, elég jól megúsztuk az esőt, de ezzel pont az a kis idő telt el, ami a globális sárórát jelentette, így mire a vizes utcákon folytattuk az utunkat, már egyre kevesebb látnivalónk maradt.

Még nyaltunk egy fagyit, és nézelődtünk, de sem napfény nem maradt, sem a híresség egyik okát jelentő antik árus. Azért még láttunk pár érdekes ülőgarnitúrát, kalitkát, pár kiegészítőt, szóval teljesen nem maradtunk le.
Ami még különleges volt, és megérintett minket, az egyszer a főutca szélén hömpölygő tiszta és gyors vizű patak, az annak mellék ágain forgó öreg vízimalom kerekek sora, és a vízen valami érdekes sportesemény résztvevőinek harca az elemekkel.
A várost átszelő folyócskán a hidak sora igen alacsonyan helyezkedtek el. Alig egy méter maradt a víz felett. A vízen elő-előbukkantak kis ladikok, melyekben 2-2 ember harcolt az árral.
Az egyik egy 3-4 méteres rúddal tolja az árral szemben a járművet, a másik lustálkodni látszik, fekve a hajó alján. Aztán mikor eljutnak a hídhoz, mindketten hanyatt dobják magukat, és a plafonon járva tolják a hajót át a híd alatt. Itt újra felugrik a rudas, és mehet minden tovább.
 Majd jön egy bukó, ahol kis vízesés formájában bukik át a víz. Kiugranak a srácok, átdobják a ladikot egy szinttel feljebb, cserélnek a melóban, és minden megy tovább. Eltűnnek a szemünk elől, és jön egy következő. Elég sportosak voltak, szerintem nem csak lementek egyet hajókázni, inkább valami verseny szemtanúivá válhattunk.

Még sétáltunk kicsit a városkában, de vasárnap vissza akarunk jönni a piacra, szóval nem erőltettük. Haza indultunk, és elég könnyen, gyorsan el is jutottunk a campingbe. A mini dizsi éppen indult, Édua és Orsi kiszálltak, mi pedig mentünk a sátorhoz.
Vacsiztunk amikor megjöttek a lányok, és nyugodni tértünk… volna, ha nem lett volna karaoke est… Basszus, éjfélig vernyákoltak. Több száz embernek kellett alvás helyett azt hallani, ahogyan valami alkoholtol felbátorodott, töketlen és hangtalan majom szenved a színpadon. Aztán csak leverte valaki a biztosítékot…